Några av oss är i Cairns

Nu är vi i Cairns, en mysig stad högt uppe på Australiens östkust. Vi (Emma, Sandra och Kajsa) lyfte från Perth igårkväll klockan 22 efter en färd i shuttle bus med en trevlig chaufför, som skrämde upp oss med att det minsann väntas cykloner i Cairns. I alla fall, kl 22 var vi uppe i luften, och 4 timmar och 20 minuter senare gick vi ner för landning i Cairns. Cairns är 9 timmar före svensk tid, så när vi landade kl 2.20 så vred vi fram klockan till 4.20 istället. Vi valde att sova på flygplatsen istället för att åka och hänga på vårt hostel inne i stan. Ett bra beslut visade det sig. Vi sov som tre små grisar i ankomsthallen, i närmare tre timmar. Vid kl 09 tog vi shuttle bus in till vårt hostel, YHA, som är det överlägset bästa på hela resan. Vi är så nöjda! Allt är fräsht, köket är inte av denna hostelvärld, rena kylskåp som inte luktar sur mjölk osv. Vi har egen pool och en bubbelpool som vi tillbringat kvällen i, följt av en varm dusch. Så nu ska vi ut och köpa varsin öl i bottle shopen ett par meter bort, sen avnjuta den i kvällsvärmen. Hela dagen har varit extremt varm och vi hade 35 grader när vi låg och päste nere i lagunen som är ett stort poolområde med både sand och gräs.

We love Cairns!

Emma och Kajsa i bubblepoolen

Rottnest adventure

Utflykten till Rottnest island började lugnt och stillsamt med att vi åkte ön:s shuttlebuss runt till paradisliknande stränder som var små och pittoreska, många tyckte de påminde om Thailands vykortsliknande stränder.  Gruppen som var där (Mili, Carolin, Linda O, Pernilla, Kajsa, Sandra och Emma) splittrades vid Solomon Bay då större skaran var hungrig och åkte då tillbaka till hamnen för att äta lunch. Jag (Carro) och Mili stannade kvar ett tag till nästan helt ensamma på en den lilla vackra stranden, där passade vi på att spela in lite roliga filmklipp som ni förhoppningsvis snart kommer att få se! När det även var dags för oss att röra på oss tog vi oss till Catherines rock där vi möjligen skulle kunna få en skymt av delfiner (dessvärre inte).

På bussen märkte vi att det mulnade på ordentligt men det tänkte vi inte så mycket på. Vi gick av bussen och traskade runt lite, tog oss ner till vattnet och tog lite stämningsfulla bilder, men när det började mullra och vi anade att åska var på väg tog vi oss tillbaka till bussplatsen för att vänta in nästa buss. Vi ringer till resten av gänget och berättar var vi är (de hade desperat försökt nå oss, men täckningen var obefintlig på vissa ställen), får Mili även höra hur en kvinna skakat hand med Emma och sagt något som ”du kanske är den sista jag träffar i mitt liv” (detta med tanke på cyklonen) blev vi något uppskrämda. Väl upp vid busstationen var det bara 10 minuter kvar tills bussen ska precis gå när Mili avslutar samtalet öppnar sig himlen som regnet ÖSER ner!! Regnet blandas med blixtar och mullrande åska!  Helt utelämnade, och själva(kändes som vi var mitt i ”nowhere”) försöker vi tränga oss in under en buske för att söka skydd (främst för alla elektronikprylar som inte tål vatten)trots detta blir vi totalt genomblöta. Mili får stå kvar vid busken och försöka rädda våra grejer medans jag får ställa mig för att se om bussen kommer. Efter en dramatisk kvart full med spekulationer om diverse tyfoner, cykloner, potentiella säkrare gömställen (grottor fanns det gott om) och överlevnad (om alla bussar blivit inställda) kommer tillslut bussen och busschauffören tittar på oss medlidande när vi kliver på, helt genomvåta och kalla! Vi bestämmer oss för att åka tillbaka till hamnen för att få i oss något varmt för trots den varma luften blev vi ganska kalla av att ha genomblöta kläder, speciellt eftersom bussen hade en AC utan dess like! Väl framme fikar vi med resten och berättar om vårat lilla äventyr, ett helt oväntat slut på en annars idyllisk dag.
/Rutan & Mili

Our Hostel!

Stället vi bor på häri Fremantle är mycket lustigt. Från början bodde alla 10 här, men nu är vi endast 3 (jag(Emilie), Rutan och Pernilla) tappra själar kvar. Från att ha känt oss äcklade och som utomjordningar smälter vi nu in i omgivningen som vägglöss. Vi har redan iakttagit några ”original”, här bor det nämligen inte bara ungdomar som backpackar utan även folk långt över 30. Vi har den ”irländska författaren”, irländsk gissar vi p.g.a utav hans röda hår, författare för att han sitter i en kontorsstol med 2 fläktar och en skrivare i vår matsal i chinos och rutig skjorta och skriver om dagarna. Mycket lustig typ, nånstans runt 45+ och springer runt och svettas.

Sedan har vi Victoria (som vi avslöjade att hennes namn var efter att hon burit ett namnhalsband likt Rutans och mitt), även kallad ”röktanten”. Hon ser ut att ha levt ett hårt liv, vi gissar på att hon var en riktig partypingla i sina ungdomsår och detta har nu tagit ut sin rätt, blonderad, brun och överviktig. Hon sitter vid ett bord vid frukosten och röker, när vi kommer hem sitter hon i en portuppgång och röker, eller där vi såg henne sist. Vi har nu även märkt att hon bor i ett 8 dorm, det vill säga delar rum med 7 andra tjejer. Haha.

100-åringen, såg jag först idag (i helhet), första gången var när jag såg någon i pyjamas gå förbi vår dörr (pga värmeslag låter vi dörren va lite öppen när vi är på plats), sedan såg jag en gång påväg till toan en käpp (!!!)  som höll dörren öppen. Ikväll såg jag honom i samma randiga pyjamas gå på toa.  Alltså, vad gör han här?! Får hoppas att detta inte är bättre än ålderdomshemmet.

Vi har även en ”Keith Richards” lookalike. Jag har uppmärksammat honom p.g.a  att Per(min kille) har en mancrush på denna Rolling Stone för tillfället. Han är gammal, smal med längre grått hår, ibland med hatt med en röd scarf kring, han verkar ha djupa samtal med olika residenter på hostelet.

Ja, listan kan göras oändlig med var det är för folk som bor här, häromdagen var polisen här och spärrade av, för en anledning än så länge okänd för oss! Vi har 3 nätter kvar, i ett tack o lov bättre rum. Vi ska försöka ta lite smygbilder på dessa original, fortsättning följer!
/Mili

de sju svenskorna

Vi som besokte Rottnest Island idag!

Rottnest island

Hej bloggen!! Nu befinner vi oss i Freemantle söder om Perth - ett litet mysigt ställe vid havet. Dock har det inte så många sängplatser att erbjuda så vi bor just nu på tre olika ställen men det funkar. Idag har vi gjort en utflykt till Rottnest island, en ö utanför här med riktiga paradisstränder och ett sällsynt litet djur som ser ut precis som en kängru men är typ lika stor som en kanin, i alla fall väldigt söt :) En superbra dag tills ett oväder drog in nån timma innan vi skulle åka hem, shit vad det regnade!! Nu blir det eventuellt utgång här. Imorgon lämnar jag, Kajsa och Sandra Freemantle för Cairns, uppdaterar när vi kommit dit :) Pusspuss //emma

Hälsningar från Perth

Nu är gänget samlat igen!! Och denna gången i Perth. Här skiner solen på oss (som vanligt) och vi njuter av sol och bad! Jag (Carolin) blev lite sjuk så fick ligga inne två kvällar och en dag vilket kändes väldigt trist men lika bra att försöka bli frisk igen så man kan vara med på alla nya äventyr! Det är fint här i Perth och luften är lite friskare än i Sydney vilket är gött.. Vi bodde två nätter i cottesloe på ett mysigt hostel precis vid havet och en riktig paradis strand, dock är det knöligt att få tag i hostel till så många tjejor som vi är så vi fick flytta på oss idag och nu bor alla tio tjejer på ett hostel i Fremantle, imorn blire det ännu lite mer justeringar! Detta med hostel är ingen dans på rosor när man reser tio stycken tillsammans.. Aja det är bara ett litet problem och vi har det grymt härligt här borta! Världens bästa semester! Nu har vi i allafall sett till så att vi har hostel i Sydney när vi kommer dit igen, vi bokade in oss på Wake up där vi bodde sist, det kändes smidigt och var verkligen prisvärt, annat kan man säga om det vi bor på nu ;)

Ciaaao

Victoria - the place to be

Hej igen, nu är vi inne på sista kvällen här i Melbourne vilket är tråkigt, hade gärna stannat längre!! Vi har hunnit se kängrus, koalor, vingårdar, stan (+australian open), vart på gayklubb, irländsk pub och så vidare :) Igår lagade Elise jättegod mat till oss och bjöd på svensk cider, sen gick vi ut, det var niiice! Idag åt vi frukost på världens mysigaste ställe och åkte sedan in till stan en runda. Sen har vi lagat middag och chillat på en filt i solnedgången samtidigt som vi tittade på nationaldagsfyrverkerierna, det var också niice. Nu måste jag packa min alldeles för tunga väska som ska vidare till Perth imorgon. So long so good. Carro är världens bästa värdinna ;) //emma

Melbourne

Hej allihopa! Igår landade jag och Emma i ett soligt Melbourne för att under fyra dagar uppleva Melbourne och hälsa på Emmas kompis Carro. Vi blev till att börja med ganska förvånade då vi landade på en flygplats som bestod av en liten byggnad liknande en lada. Vi är dock ganska säkra på att detta inte är Melbournes huvudflygplats men Emma var tydligen ändå tvungen att fråga Carro för att vara helt säker..;) Efter att ha blivit upphämtade av Carro på flygplatsen tog hon oss ut på en biltur längs med underbara "Great ocean road". Vädret vara underbart och vi tog en frukost/lunch/middag i sommarstaden Lorne. Nu sitter vi i Carros lägenhet och väntar på att bege oss ut på en utflykt till Hillsville. //Kajsa

Allt är bra här hos Carro och Elise, de har också en hund vid namn Milou som jag jobbar på att bli vän med :) Nu skiner solen och vi måste åka iväg! Bilder kommer senare. Puss&kram //emma

Sydney ager!

Sydney ar en helt underbar stad som erbjuder det mesta man kan onska sig! Harliga strander, grym shopping, mysiga cafeer och restauranger, fina parker och mycket mer.. Jag ar redan foralskad i staden och skulle latt kunna bosatta mig har en tid framover!

Vi har haft super fint vader och idag har vi hangt i Hyde park da alla ar ganska branda och behover vila huden lite.. solen ar starkare har an man ar van vid och trots hog solskyddsfaktor blir man brand lite har och dar pa kroppen! Det var mysigt o bara ligga o lasa och njuta av tillvaron! Emma och Kajsa akte idag vidare mot Melbourne och moter upp oss andra I Perth dit vi drar imorgon, dar ar det annu varmare, jisses!!

Idag hittade jag o Mili en grymt bra affar dar vi gjorde en massa trevliga fynd (affaren hette bargain store sa det var ju lampligt).. De andra ar dar nu for att fynda lite aven de hehe..

Snart har vi varit pa resande fot en vecka, tiden gar sjukt fort men vi har anda mycket kvar av varan semester har i Aus!!

//Carolin

3 dagar i Sydney!!

Hej bloggen! Tänkte uppdatera lite här. För det första så gick flygresan ner bra, förutom en massa turbulens! Väl framme var hostelet helt okej, till och med ganska fint :) Efter ankomsten har vi upplevt Botanic garden, Hyde park, Bondi beach, Manly beach, operahuset, diverse barer/uteställen. Det har varit mycket najs och vädret har hittills varit underbart!! Imorgon blir det Melbourne och Carro för min och Kajsas del, looking forward!! //emma

a pic from Sydney

Alla 10 tjejer samlade på ett och samma foto!

Nu kör vi!

Hejdå snö, regn och slask! Nu jäklar ber vi till vädergudarna och hoppas på lite sol och värme på andra sidan jorden!

Om en stund är det dags att börja dra sig mot flygplatsen, den obligastoriska resfebern börjar infinna sig och jag känner mig härligt nervös och förväntansfull inför vad som komma skall! Väskan är packad till max och jag håller fingrarna för att den inte väger för mycket, ska man vara borta i 4 månader ter sig 20 KG inte särskilt mycket.

Nu kör vi tjejer!!

Imorgon smäller det!

Nu är det endast EN dag kvar innan vi ska åka så långt bort som det går (om man inte råkar vara astronaut). Efter månader av planering och förberedelser är äntligen dagen D här. Väderläget i Australien har ju inte varit det bästa den senaste tiden, men jag är säker på att solen kommer skina på oss ändå! Den här resan kommer vara en perfekt blandning av nytta och nöje och utan tvekan blir det ett minne för livet!

/Pernilla

5 days to go!

Om ynka fem dagar vid denna tiden har vi hunnit ta oss till London och sitter förhoppningsvis på planet som ska ta oss till Singapore innan vi flyger vidare till Sydney, Australien! Tror inte riktigt någon av oss har förstått än att vi faktiskt åker snart och kommer att befinna oss på andra sidan jorden i 4 månader långt ifrån familj och pojkvänner! Men jäklar vad kul vi kommer ha det! Trots rapporter om regn och översvämningar tror jag denna tripp kommer bli ett av våra livs äventyr, först ska vi röjja sönder Australien och bli brunbräda och fräscha inför praktiken på Nya Zeeland och där ska vi få använda all den kunskap vi kommit i besittning av de senaste åren under vår utbildning i Halmstad. Det ska bli skönt att slippa skolbänken ett tag och få göra lite riktig nytta, förhoppningsvis hamnar vi på roliga företag med härliga arbetskamrater, känns lite lustigt att vi fortfarande inte har någon aning om vart vi ska praktisera... Nää nu längtar jag ihjäl mig, ska bli så kul att få göra denna resa med mina fantastiska halmstad-tjejer!!